Resultaten Inwonersenquête 2023

Foto en kaart van Leiderdorp met de tekst 'Inwonersenquête 2023'

Vorig jaar is door de gemeente Leiderdorp de Inwonersenquête 2023 gehouden. De enquête ging over verschillende onderwerpen die voor Leiderdorp belangrijk zijn. In totaal deden 567 inwoners mee. Dit is 32% van het aantal verstuurde vragenlijsten. Om uitspraken te kunnen doen over alle Leiderdorpers, moeten de kenmerken van de deelnemers zo veel mogelijk gelijk zijn aan de samenstelling van de hele bevolking. Daarom zijn de resultaten gewogen naar geslacht, leeftijd en wijk. In dit artikel vertellen wij u meer over de resultaten van het onderzoek. Wilt u de gehele uitslag zien? Kijk dan op www.leiderdorp.nl/inwonersenquete.

Al zichtbare resultaten

Wij gebruiken de resultaten van dit onderzoek bij het aanpassen of opstellen van ons beleid. Hieronder vindt u enkele voorbeelden.

  • Duurzaamheid
    Zes op de tien inwoners hebben aangegeven hun woning duurzamer te willen maken. Om de inwoners daarbij te helpen bieden wij het volgende aan:
    • We zijn dit jaar gestart met de lokale aanpak isolatie. Hierbij kunnen bewoners van een koopwoningen met een laag energielabel (energielabel D, E, F of G), gebruik maken van subsidie. Zij ontvangen hierover een brief waarin staat aangegeven op welke wijze ze mee kunnen doen;
    • Op goedleiderdorp.nl en in de GOED-krant kunnen inwoners en ondernemers informatie vinden over verduurzaming;
    • Via energiehulp.nl kunnen inwoners kleine isolerende maatregelen gratis uit laten voeren;
    • Via de energiecoaches kunnen inwoners advies krijgen op welke wijze ze energie kunnen besparen en hun woning kunnen verduurzamen;
    • Met Rijnhart Wonen maken we afspraken over de verduurzaming van woningen.
  • Jeugd en welzijn: Centrum voor Jeugd en Gezin; Jeugdteam en Incluzio
    • Ondanks het feit dat de inwoners de mogelijkheden van ondersteuning aan inwoners steeds beter weten te vinden, willen we de vindbaarheid verder verbeteren. Hiervoor is een werkgroep opgericht, die de communicatie over de verschillende ondersteuningsorganisaties bekijkt. Hierbij wordt ook gekeken naar hoe de verschillende communicatiekanalen beter ingezet kunnen worden. Dit om de vindbaarheid van en bekendheid met genoemde partijen te bevorderen.
  • Financiële situatie en de mate waarin inwoners zichzelf kunnen redden
    • De uitkomsten over de financiële situatie gebruiken we voor evaluaties van het minimabeleid, schuldhulpverlening en Inburgering. 
    • Een vrijwilligerscoördinator en mantelzorgcoach werken aan het ondersteunen van vrijwilligerswerk en mantelzorg.
    • De buurtcoach van Incluzio en het online platform voor inwoners en organisaties www.mijnleiderdorp.nl werken aan het ondersteunen van buurtactiviteiten. Ook verbeteren zij de verbinding tussen inwoners.
    • We ontwikkelen een armoedebeleidsplan. Hiermee willen we de ondersteuning aan inwoners die moeite hebben met rondkomen verbeteren.
  • Dienstverlening van de gemeente
    De totale gemeentelijke dienstverlening heeft van de inwoners een 7,2 gekregen. De inwoners zijn het meest te spreken over de digitale dienstverlening, gevolgd door de geleverde service en de communicatie en voorlichting door de gemeente. De digitale dienstverlening via onze website wordt positief beoordeeld. Wij breiden ons digitale producten en dienstenaanbod continu uit. Zo kunt u vanaf begin dit jaar uw rijbewijs digitaal aanvragen.

Over het onderzoek

Dimensus beleidsonderzoek heeft het totale onderzoek verzorgd. In samenwerking met de gemeenten Leiden en Oegstgeest laten we iedere twee jaar de inwonersenquête uitvoeren. Dit gebeurde al vier keer eerder. Waar mogelijk worden de uitkomsten vergeleken met eerdere uitslagen en met de andere twee gemeenten. De volgende inwonersenquête is in 2025.

Deel dit nieuwsbericht