Leiderdorp werkt samen aan veelkleurig, inclusief en betrokken onderwijs

Vandaag overhandigde wethouder onderwijs Herman Romeijn het eerste exemplaar van de nieuwe Leiderdorpse Educatieve Agenda. Dit deed hij aan Arash Mortezavy. Mortezavy is Leraar van het Jaar en docent scheikunde en technologie aan het Visser ’t Hooft Lyceum in Leiderdorp.

Handleiding lokaal onderwijs 

De Leiderdorpse Educatieve Agenda is in samenwerking met scholen, kinderopvangorganisaties en maatschappelijke partners geschreven. Het is een handleiding voor het lokale onderwijsbeleid in de komende jaren. Onder het motto ‘Veelkleurig, inclusief en betrokken’ zet Leiderdorp zich in voor een toekomst waarin ieder kind gelijke kansen krijgt om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Samenwerken aan inclusiviteit

 Onderwijs is belangrijk voor een sterke samenleving waar iedereen erbij hoort. In Leiderdorp werken onderwijsinstellingen, sportverenigingen, culturele organisaties en welzijnsinstanties nauw samen. Wethouder Herman Romeijn vindt deze samenwerking belangrijk: “In Leiderdorp geloven we dat ieder kind, ongeacht achtergrond of talent, de kans verdient om zich volledig te ontwikkelen. Deze educatieve agenda biedt een gezamenlijke koers om dat mogelijk te maken.”

Als leraar van het jaar benadrukt ook Arash Mortezavy het belang van diversiteit en inclusiviteit in het onderwijs. In de nieuwe lokale onderwijsagenda is aandacht voor burgerschap. Aandacht voor verschillen is belangrijk voor een samenleving waar iedereen erbij hoort. Arash: “Diversiteit gaat over veel meer dan ‘waar je vandaan komt’. Het gaat over sociale vaardigheden, over morele kwaliteiten, over intelligentie”.

Zijn school, het Visser ’t Hooft Lyceum in Leiderdorp, is een warme, kleinschalige school voor voortgezet onderwijs. Er is hier aandacht voor de verschillen in ontwikkeling van leerlingen. Zo is er een tweejarige brugperiode en bieden ze keuzes door extra aanbod van sport of kunst. Voor directeur Evert-Jan Oppelaar is de educatieve agenda belangrijk: “Dit jaar worden we officieel Daltonschool. Voor een Daltonschool is verbinding en samenwerking met de omgeving iets vanzelfsprekends, daarom haken we graag aan op diverse onderdelen van de agenda. En met de start van onze eigen havo-bovenbouw in september kunnen we de leerlingen in en om Leiderdorp nog beter van dienst zijn.”

Meer informatie 

De Leiderdorpse Educatieve Agenda richt zich op diverse thema’s. Deze zorgen voor kansengelijkheid en toekomstgericht onderwijs van bewegen en gezondheid tot lezen en cultuur. De gezamenlijke ambities van onderwijs, opvang en gemeente worden jaarlijks bekeken. We stellen ze bij op basis van de voortgang en nieuwe ontwikkelingen. De volledige agenda vindt u op leiderdorp.nl/LEA.

Deel dit nieuwsbericht