Het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp werkt aan een nieuwe wegencategorisering om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Leiderdorp te versterken. Een wegencategorisering bepaalt welke functie een weg heeft. Elke soort weg kent specifieke verkeersmaatregelen en inrichtingsopties. Op de conceptvisie ‘Wegencategorisering Leiderdorp’ kan gereageerd worden tot en met 8 mei 2025.
Wethouder Gebke van Gaal: ‘In het coalitieakkoord heeft het college met elkaar afgesproken op meer wegen in Leiderdorp een snelheidslimiet van 30km/u in te voeren. Dit zorgt ervoor dat meer autoverkeer wat niet in de wijken moet zijn op de hoofdweg blijft. Daarnaast krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte en zijn er minder uitlaatgassen en fijnstof in de wijk. En het belangrijkste dit is een versterking van de verkeersveiligheid in ons dorp.”
Duidelijke verkeersstructuur
Voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van Leiderdorp is het belangrijk dat verkeer rijdt waar het hoort. Zo hoort doorgaand verkeer op een hoofdweg met een verkeersfunctie (gebiedsontsluitingsweg 50km/u) en hoort bestemmingsverkeer op een weg met een verblijfsfunctie (erftoegangsweg 30km/u). Er zijn echter wegen die niet helemaal vallen in een van beide categorieën en zowel een verkeers- als een verblijfsfunctie hebben. Landelijk is door onafhankelijke verkeers- en kennisplatform CROW inmiddels een oplossing hiervoor in het leven geroepen: gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30km/u (GOW30).
Visie voor 2040
De conceptvisie van de ‘Wegencategorisering Leiderdorp’ schetst de gewenste situatie voor 2040. Dat betekent dat het niet morgen allemaal geregeld is. Het aanpassen van wegen vraagt ook om extra investeringen. Om deze investeringen zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt de Wegencategorisering Leiderdorp, na vaststelling, stap voor stap uitgevoerd en sluiten aanpassingen aan bij lopende projecten en geplande onderhouds- en rioleringswerkzaamheden. Waar dit niet kan, zullen aparte voorstellen aan de gemeenteraad worden aangeboden ter besluitvorming
Belangrijke wijzigingen
In de conceptvisie van de Wegencategorisering veranderen een aantal wegen waar al veel over is gesproken, onder andere in de gemeenteraad. Zo is er vóór 2040 een snelheidsverlaging voorzien voor onder andere de Van der Valk Boumanweg, Zijldijk, Rietschans, Touwbaan, Buitenhoflaan, Heinsiuslaan, Gallaslaan, Voorhoflaan en de Vronkenlaan. Daar waar mogelijk én gewenst voor de verkeersveiligheid, worden de maximumsnelheid van 30km/u en andere verkeersmaatregelen sneller ingevoerd. Een voorbeeld hiervan is het recente verkeersbesluit voor het kruispunt van de Rietschans en de Touwbaan. Voor onder andere de Vronkenlaan en de Heinsiuslaan geldt dat er ook al ideeën waren over de inrichting. Hier moet de gemeente met bewoners en de raad snel verder naar blijven kijken.
Reageren
De conceptvisie van de Wegencategorisering Leiderdorp ligt ter inzage en schetst de beoogde situatie voor 2040. Inwoners kunnen deze bekijken via www.officielebekendmakingen.nl of tijdens openingstijden in het gemeentehuis. Reacties kunnen tot en met 8 mei 2025 worden ingediend per e-mail (info@leiderdorp.nl) of per post onder vermelding van ‘Inspraakreactie concept Wegencategorisering Leiderdorp’.