De gemeenteraad besloot op 4 maart 2024 om verkeersmaatregelen te nemen op de Baanderij. Op 3 december jongstleden heeft het college van burgemeester en wethouders een plan vastgesteld om de fietsveiligheid in dit gebied te verbeteren. Woensdag 29 januari is er een informatieavond hierover van 19.30 uur (inloop vanaf 19.15 uur), AREA 071, zaal 9, Sisalbaan 5-A Leiderdorp. Bewoners en ondernemers krijgen een toelichting op het plan en worden gevraagd om hierop te reageren.
Plan van aanpak
In het plan van aanpak staan de specifieke verkeersmaatregelen die de gemeente wil nemen om de fietsveiligheid te verbeteren. Sommige maatregelen zijn een variant op wat de gemeenteraad eerder voorstelde. Dit komt omdat er zorgen en bezwaren waren binnengekomen op het besluit van 4 maart. De gemeente heeft vervolgens onderzocht dat er goede alternatieven zijn die tegemoet komen aan het verbeteren van de veiligheid en de bezwaren. De gemeente wil graag belanghebbenden betrekken en in gesprek gaan over de maatregelen.
Het gaat om:
- Herinrichting Rietschans/ Touwbaan met veilige oversteek
- Fietsroute om de Baanderij heen
- Nachtelijk parkeren vrachtwagens met zo min mogelijk overlast
- Eenrichtingsverkeer op de Lijnbaan
- Herinrichting Van der Marckstraat van het deel binnen de Baanderij
De herinrichting neemt tijd in beslag. Daarom gaat de gemeente op korte termijn nog een extra maatregel nemen. Het gaat om het aanbrengen van rode fietsstroken op de Rietschans/Touwbaan totdat deze is heringericht. Dit wijst (auto)verkeer erop dat er fietsers rijden. Na het noodlottige ongeluk in 2023 is hier eerder het volgende gedaan: het verwijderen van verkeersborden die de verkeerssituatie onoverzichtelijk maakte en het duidelijker zichtbaar maken van belijning. Daarnaast zijn er asfalteringswerkzaamheden uitgevoerd en is er een gele markering aangebracht ter hoogte van het Leo Kanner P.C. Hooftcollege.