Bekendmaking
Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Leiderdorp 2022
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2. Doelstelling subsidieregeling
Deze subsidieregeling is van toepassing op door het college te verstrekken subsidies aan activiteiten die bijdragen aan het inhalen van onderwijsvertragingen bij kinderen en jongeren die zij opliepen tijdens en na de coronapandemie en die in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs uitgevoerd worden. De manier waarop uitvoering gegeven wordt aan het NPO in Leiderdorp is in een projectplan vastgelegd.
Voor zover in deze subsidieregeling niet anders is bepaald, zijn de begripsomschrijvingen en bepalingen van de ASV van toepassing.
Artikel 4. Initiatieven die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten of initiatieven die voor een subsidie in aanmerking komen, moeten bijdragen aan het inhalen van onderwijsvertragingen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak die kinderen en jongeren door COVID-19 hebben opgelopen. Het gaat hierbij om kinderen op de kinderopvang, leerlingen in het basisonderwijs en leerlingen in het voortgezet onderwijs.
De subsidie kan aangevraagd worden voor initiatieven of activiteiten die bijdragen aan de in de Regeling oftewel Nationaal Programma Onderwijs (NPO) opgenomen doelstellingen, namelijk:
- 1.
Bovenschoolse maatregelen; (bovenschoolse) maatregelen die nodig zijn om COVID-19 vertragingen in te halen bij kinderen, en waarvan gemeente en scholen in gezamenlijk overleg constateren dat de gemeente hier een toegevoegde waarde heeft, zoals de organisatie van een zomerschool, bijles, huiswerkbegeleiding, voorleeshulp thuis, activiteiten op het terrein van sport/cultuur/techniek, ouderbetrokkenheid, (bovenschoolse) samenwerking met universiteiten, hbo- en mbo-instellingen waar het gaat om professionalisering van schoolleiders en docenten. Gemeenten kunnen deze activiteiten in samenwerking met andere partijen zoals kinderopvang, bibliotheken, sport, cultuur vormgeven.
- 2.
Maatregelen gericht op achterstanden tijdens de voorschoolse periode; maatregelen gericht op het inhalen van vertragingen opgelopen door COVID-19 in de voorschoolse periode, zoals het inhalen van uren voorschoolse educatie, extra begeleiding in de groep en extra inspanningen gericht op de toeleiding van kinderen. Het gaat bij deze activiteit om kinderen die in aanmerking komen voor voorschoolse educatie en al geïndiceerd zijn, maar ook om kinderen die wel onder de VE-doelgroep vallen volgens de gemeente, maar nog niet geïndiceerd zijn.
- 3.
Maatregelen gericht op het verbeteren van Zorg en Welzijn; maatregelen gericht op zorg en welzijn in de school of in de verlengde leertijd om vertragingen op sociaal en emotioneel vlak als gevolg van COVID-19 in te halen, zoals extra jeugdhulp in de school of schoolmaatschappelijk werk, de M@ZL aanpak bij ziekteverzuim, zorg en welzijn in de zomerschool. Het gaat hier om aanvullende interventies of extra beschikbaarheid van zorg op school naast de reguliere verantwoordelijkheden en inzet van de gemeenten voor de jeugd (vanuit de Jeugdwet) die uit gezamenlijk overleg tussen gemeente en schoolbesturen en op basis van analyse van de vertragingen nodig worden geacht.
- 4.
Maatregelen gericht op het bevorderen van samenwerking; maatregelen gericht op het bevorderen van lokale (en regionale) samenwerking tussen schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en andere lokale partijen ten behoeve van de aanpak van COVID-19 vertragingen en een integrale ondersteuning van jongeren op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak. Het gaat hier bijvoorbeeld om het bevorderen van de inzet van pedagogisch medewerkers en jeugdartsen in het onderwijs.
- 5.
Maatregelen gericht op het tegengaan van schooluitval door thuiszitters; maatregelen gericht op het betrekken van (dreigende) thuiszitters bij de aanpak van het inlopen van vertragingen als gevolg van COVID-19, zowel thuiszitters met (langdurig) relatief verzuim als de groep thuiszitters met absoluut verzuim. Gemeenten kunnen deze kinderen en jongeren verbinden met school bijvoorbeeld door samenwerking tussen onderwijs en zorg te bevorderen of deelname te bevorderen van deze groep aan activiteiten van de gemeente of school.
Aansluitend op deze doelstellingen heeft de gemeente Leiderdorp samen met het onderwijs en de kinderopvang thema’s geformuleerd waar de gemeentelijke NPO-middelen voor ingezet kunnen worden. Deze thema’s zijn door het college in het projectplan NPO eerder vastgesteld. Daarom kunnen aanvragen voor inzet op de kinderopvang en in het primair onderwijs ingediend worden voor inzet op de volgende thema’s: groepsondersteuning, leerontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling, zorg(structuur) en ouderbetrokkenheid.
Hoofdstuk 2 Bevoorschotting, verantwoording en vaststelling
Artikel 12. Verantwoording subsidies en vaststelling
De verantwoording van de subsidie wordt door de aanvrager uiterlijk twee maanden na afloop van de activiteiten digitaal ingediend. De eindverantwoording bevat:
- a.
- b.
Indien sprake is van een samenwerking met een penvoerder is de penvoerder verantwoordelijk voor de tijdelijke en correcte indiening van de verantwoording.
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Leiderdorp op 13 december 2022,
de secretaris,
de burgemeester,
Bijlage 1: Projectformat aanvraag NPO
Projectformat aanvraag Nationaal Programma Onderwijs (NPO) – gemeente Leiderdorp 1
Het Rijk heeft de gemeente een kader, in de vorm van bestedingsdoelen, meegegeven voor inzet van de gemeentelijke NPO- middelen. Voorbeelden van de bestedingsdoelen zijn:
- –
- –
- –
- –
- –
De specifieke uitkering dient aan één of meer van de bovenstaande bestedingsdoelen te worden besteed. Als dat nodig is voor de realisatie van de maatregelen, kan de specifieke uitkering ook besteed worden aan huisvesting en ambtelijke capaciteit. Uit dit budget worden dan ook de kosten voor inhuur van de projectleider meegenomen.
Aanvullende criteria gemeente Leiderdorp:
In aanvulling hierop en om de uitvoering van het NPO-plan in goede banen te leiden en om gezamenlijk te kunnen beoordelen of een interventie past binnen het NPO, heeft de gemeente Leiderdorp de volgende criteria geformuleerd:
- –
- –
- –
- –
Het uitgangspunt bij inzet op scholen is dat de NPO-middelen integraal worden ingezet en niet voor individuele projecten of interventies van één onderwijsinstelling. In overleg met de directiekring wordt op onderdelen bekeken of dit voor alle inzet de beste keuze is of dat hier andere afspraken over worden gemaakt.
- –
- –
- –