donderdag 9 maart 2023
Originele publicatie downloaden:
Type bekendmaking:
algemeen verbindend voorschrift (verordening)



Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Leiderdorp 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp

 

gelet op art. 2, vierde lid van de Algemene subsidieverordening Leiderdorp;

 

besluiten de volgende regeling vast te stellen:

 

Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Leiderdorp 2022

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

    Aanvrager: organisatie die een aanvraag indient voor een subsidie op grond van deze regeling;

  • b.

    ASV: Algemene Subsidieverordening Leiderdorp;

  • c.

    Bestedingsdoelen: doelen zoals geformuleerd in de regeling;

  • d.

    Initiatief: de inzet die bijdraagt aan het inhalen van de onderwijsachterstanden;

  • e.

    NPO: Nationaal Programma Onderwijs is een specifieke rijksuitkering die door het Rijk in het leven is geroepen om in te zetten op het inhalen van onderwijsachterstanden bij leerlingen die door corona zijn ontstaan;

  • f.

    Onderwijsvertraging: achterstand die kinderen en jongeren opliepen als gevolg van corona, gedacht kan worden aan cognitieve, executieve, sociale en/of emotionele achterstanden;

  • g.

    Penvoerder: de door de scholen en schoolbesturen aangewezen penvoerende persoon of organisatie, is onderdeel van een school, schoolbestuur of een lokale organisatie.

  • h.

    Regeling: Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen.

Artikel 2. Doelstelling subsidieregeling

Deze subsidieregeling is van toepassing op door het college te verstrekken subsidies aan activiteiten die bijdragen aan het inhalen van onderwijsvertragingen bij kinderen en jongeren die zij opliepen tijdens en na de coronapandemie en die in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs uitgevoerd worden. De manier waarop uitvoering gegeven wordt aan het NPO in Leiderdorp is in een projectplan vastgelegd.

Artikel 3. Reikwijdte

Voor zover in deze subsidieregeling niet anders is bepaald, zijn de begripsomschrijvingen en bepalingen van de ASV van toepassing.

Artikel 4. Initiatieven die voor subsidie in aanmerking komen

Activiteiten of initiatieven die voor een subsidie in aanmerking komen, moeten bijdragen aan het inhalen van onderwijsvertragingen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak die kinderen en jongeren door COVID-19 hebben opgelopen. Het gaat hierbij om kinderen op de kinderopvang, leerlingen in het basisonderwijs en leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De subsidie kan aangevraagd worden voor initiatieven of activiteiten die bijdragen aan de in de Regeling oftewel Nationaal Programma Onderwijs (NPO) opgenomen doelstellingen, namelijk:

 

  • 1.

    Bovenschoolse maatregelen; (bovenschoolse) maatregelen die nodig zijn om COVID-19 vertragingen in te halen bij kinderen, en waarvan gemeente en scholen in gezamenlijk overleg constateren dat de gemeente hier een toegevoegde waarde heeft, zoals de organisatie van een zomerschool, bijles, huiswerkbegeleiding, voorleeshulp thuis, activiteiten op het terrein van sport/cultuur/techniek, ouderbetrokkenheid, (bovenschoolse) samenwerking met universiteiten, hbo- en mbo-instellingen waar het gaat om professionalisering van schoolleiders en docenten. Gemeenten kunnen deze activiteiten in samenwerking met andere partijen zoals kinderopvang, bibliotheken, sport, cultuur vormgeven.

  • 2.

    Maatregelen gericht op achterstanden tijdens de voorschoolse periode; maatregelen gericht op het inhalen van vertragingen opgelopen door COVID-19 in de voorschoolse periode, zoals het inhalen van uren voorschoolse educatie, extra begeleiding in de groep en extra inspanningen gericht op de toeleiding van kinderen. Het gaat bij deze activiteit om kinderen die in aanmerking komen voor voorschoolse educatie en al geïndiceerd zijn, maar ook om kinderen die wel onder de VE-doelgroep vallen volgens de gemeente, maar nog niet geïndiceerd zijn.

  • 3.

    Maatregelen gericht op het verbeteren van Zorg en Welzijn; maatregelen gericht op zorg en welzijn in de school of in de verlengde leertijd om vertragingen op sociaal en emotioneel vlak als gevolg van COVID-19 in te halen, zoals extra jeugdhulp in de school of schoolmaatschappelijk werk, de M@ZL aanpak bij ziekteverzuim, zorg en welzijn in de zomerschool. Het gaat hier om aanvullende interventies of extra beschikbaarheid van zorg op school naast de reguliere verantwoordelijkheden en inzet van de gemeenten voor de jeugd (vanuit de Jeugdwet) die uit gezamenlijk overleg tussen gemeente en schoolbesturen en op basis van analyse van de vertragingen nodig worden geacht.

  • 4.

    Maatregelen gericht op het bevorderen van samenwerking; maatregelen gericht op het bevorderen van lokale (en regionale) samenwerking tussen schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en andere lokale partijen ten behoeve van de aanpak van COVID-19 vertragingen en een integrale ondersteuning van jongeren op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak. Het gaat hier bijvoorbeeld om het bevorderen van de inzet van pedagogisch medewerkers en jeugdartsen in het onderwijs.

  • 5.

    Maatregelen gericht op het tegengaan van schooluitval door thuiszitters; maatregelen gericht op het betrekken van (dreigende) thuiszitters bij de aanpak van het inlopen van vertragingen als gevolg van COVID-19, zowel thuiszitters met (langdurig) relatief verzuim als de groep thuiszitters met absoluut verzuim. Gemeenten kunnen deze kinderen en jongeren verbinden met school bijvoorbeeld door samenwerking tussen onderwijs en zorg te bevorderen of deelname te bevorderen van deze groep aan activiteiten van de gemeente of school.

Aansluitend op deze doelstellingen heeft de gemeente Leiderdorp samen met het onderwijs en de kinderopvang thema’s geformuleerd waar de gemeentelijke NPO-middelen voor ingezet kunnen worden. Deze thema’s zijn door het college in het projectplan NPO eerder vastgesteld. Daarom kunnen aanvragen voor inzet op de kinderopvang en in het primair onderwijs ingediend worden voor inzet op de volgende thema’s: groepsondersteuning, leerontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling, zorg(structuur) en ouderbetrokkenheid.

Artikel 5. Voorwaarden aan de aanvrager

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door:

    • a.

      Kinderopvang houders welke ook VE-subsidie ontvangen in het jaar van aanvraag;

    • b.

      Schoolbesturen primair onderwijs;

    • c.

      Schoolbesturen en scholen voortgezet onderwijs;

    • d.

      Lokale maatschappelijke organisaties, anders dan kinderopvang organisaties, schoolbesturen en scholen;

    • e.

      Voor de aanvragen in het primair onderwijs, dient een penvoerder van een schoolbestuur de aanvraag in.

  • 2.

    Aanvrager levert de volgende informatie aan bij het aanvragen van subsidie:

    • a.

      Een voorstel voor inzet vanuit het NPO, waarin is opgenomen:

      • i.

        Een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

      • ii.

        De doelen die met de activiteiten worden nagestreefd te behalen;

      • iii.

        Voor welke doelgroep de activiteiten zijn;

    • b.

      Een sluitende begroting.

  • 3.

    De aanvrager is in staat vanaf de start van de subsidie één of meerdere onder artikel 4 genoemde activiteiten uit te voeren.

  • 4.

    Aanvrager denkt mee over de manier waarop succesvolle initiatieven geborgd worden en hoe het resultaat geëvalueerd kan worden.

  • 5.

    De activiteiten zijn gericht op de doelgroep zoals beschreven in artikel 4 van deze regeling.

Artikel 6. Hoogte subsidie en verdeelregels

  • 1.

    Het subsidiebudget voor de activiteiten die worden benoemd in artikel 4 van deze regeling bedraagt in totaal maximaal € 341.000,-. Dit totale bedrag bestaat uit de volgende deelbudgetten, namelijk:

    • a.

      Het deelbudget voor de aanvragen gedaan door het voortgezet onderwijs in Leiderdorp bedraagt maximaal € 30.000,-;

    • b.

      Het deelbudget voor de aanvragen gedaan door de kinderopvangorganisaties in Leiderdorp op het thema groepsondersteuning bedraagt maximaal € 84.000,-;

    • c.

      Het deelbudget voor de aanvragen gedaan door de schoolbesturen primair onderwijs en de kinderopvang op het thema leerontwikkeling bedraagt maximaal € 84.000,-;

    • d.

      Het deelbudget voor de aanvragen gedaan door schoolbesturen van scholen in Leiderdorp voor de thema’s sociaal- emotionele ontwikkeling en zorg(structuur) bedraagt maximaal € 108.000,-;

    • e.

      Het deelbudget voor de aanvragen gedaan door lokale partijen op het thema ouderbetrokkenheid bedraagt maximaal € 35.000,-.

  • 2.

    Als na afloop van de uitvoering van de activiteiten blijkt dat één van de hiervoor genoemde deelbudgetten niet volledig is benut, dan kan het college besluiten met een wijzigingsregeling om de gelden van een niet benut deelbudget toe te voegen aan een ander deelbudget van deze regeling.

Artikel 7. Beoordeling subsidieaanvraag

  • a.

    Tijdige en volledige aanvragen die voldoen aan de voorwaarden in de voorgaande artikelen worden inhoudelijk, per activiteit, beoordeeld aan de hand van de volgende 5 criteria, namelijk:

    • a.

      De mate waarin het initiatief bijdraagt aan het inlopen van de opgelopen achterstanden bij kinderen;

    • b.

      Of de doelgroep passend is voor de doelgroep zoals benoemd in de regeling voor het NPO;

    • c.

      Of er samenwerking heeft plaatsgevonden in het tot stand brengen van het NPO- plan en of de gezamenlijke verantwoordelijkheid gedragen wordt over de uitvoering van het NPO in Leiderdorp;

    • d.

      Of er meegedacht wordt over het borgen van het initiatief en de duurzame effecten ervan;

    • e.

      Of mee is genomen op welke manier het initiatief geëvalueerd wordt.

  • b.

    De subsidieaanvragen worden op volgorde van binnenkomst beoordeeld, waarna subsidie wordt verstrekt indien voldaan is aan de voorwaarden van deze subsidieregeling totdat het maximale subsidiebedrag is bereikt.

Artikel 8. Indieningstermijn

  • 1.

    Een subsidieaanvraag kan worden ingediend gedurende de gehele periode van 1 augustus 2021 tot 1 augustus 2025, mits er nog ruimte is in het gemeentelijke budget NPO.

  • 2.

    Partijen kunnen een aanvraag indienen aan de hand de in artikel 7, eerste lid benoemde criteria.

Artikel 9. Beslistermijn en besluitvorming

  • 1.

    Het college beslist op een aanvraag voor een subsidie binnen uiterlijk 13 weken na de aanvraag.

  • 2.

    Binnengekomen aanvragen worden beoordeeld door ambtelijke specialisten uit het sociaal domein. Zij toetsen de aangevraagde subsidie op de criteria zoals eerder benoemd.

  • 3.

    De subsidie kan maximaal worden verleend tot 1 augustus 2025.

  • 4.

    Indien sprake is van een samenwerking met een penvoerder verstuurt het college de beschikking aan de penvoerder.

  • 5.

    De aanvrager verleent medewerking aan het college bij het verzamelen van informatie voor de monitoring en evaluatie van deze regeling.

  • 6.

    De aanvrager doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten van de subsidie niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht.

  • Dat geldt bij een samenwerking voor de penvoerder.

Artikel 10. Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze regeling wordt, behalve volgens het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht of de ASV, geweigerd indien niet voldaan is aan de voorwaarden en criteria genoemd in deze regeling.

Hoofdstuk 2 Bevoorschotting, verantwoording en vaststelling

Artikel 11. Bevoorschotting subsidie

  • 1.

    Het college bevoorschot de subsidie in zijn geheel;

  • 2.

    De uitbetaling vindt plaats op het moment van de verlening van de subsidie. Het subsidiebedrag wordt definitief vastgesteld na verantwoording.

Artikel 12. Verantwoording subsidies en vaststelling

De verantwoording van de subsidie wordt door de aanvrager uiterlijk twee maanden na afloop van de activiteiten digitaal ingediend. De eindverantwoording bevat:

 

  • a.

    Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en de prestaties geleverd, conform de subsidiebeschikking;

  • b.

    Een financieel verslag van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden kosten en opbrengsten.

Indien sprake is van een samenwerking met een penvoerder is de penvoerder verantwoordelijk voor de tijdelijke en correcte indiening van de verantwoording.

Hoofdstuk 3 Hardheidsclausule, inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 13. Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, één of meerdere bepalingen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 mei 2022.

Artikel 15. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Leiderdorp’.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Leiderdorp op 13 december 2022,

de secretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1: Projectformat aanvraag NPO

 

Projectformat aanvraag Nationaal Programma Onderwijs (NPO) – gemeente Leiderdorp 1

 

Kader van het Rijk:

Het Rijk heeft de gemeente een kader, in de vorm van bestedingsdoelen, meegegeven voor inzet van de gemeentelijke NPO- middelen. Voorbeelden van de bestedingsdoelen zijn:

 

  • (Bovenschoolse) maatregelen zoals zomerschool, bijles, huiswerkbegeleiding, voorleeshulp thuis, activiteiten op het terrein van sport/kunst/cultuur/techniek, ouderbetrokkenheid;

  • Voorschoolse periode zoals het inhalen van uren voorschoolse educatie-, extra begeleiding in de groep, en extra inspanningen gericht op de toeleiding van kinderen;

  • Zorg en welzijn in de school of in de verlengde leertijd, zoals extra jeugdhulp in de school of schoolmaatschappelijk werk, de M@ZL aanpak bij ziekteverzuim, zorg en welzijn in de zomerschool;

  • Bevorderen van lokale (en regionale) samenwerking tussen schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en andere lokale partijen ten behoeve van een integrale ondersteuning van jongeren op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak;

  • Thuiszitters. Zowel thuiszitters met relatief (langdurig) verzuim als de groep thuiszitters met absoluut verzuim.

De specifieke uitkering dient aan één of meer van de bovenstaande bestedingsdoelen te worden besteed. Als dat nodig is voor de realisatie van de maatregelen, kan de specifieke uitkering ook besteed worden aan huisvesting en ambtelijke capaciteit. Uit dit budget worden dan ook de kosten voor inhuur van de projectleider meegenomen.

 

Aanvullende criteria gemeente Leiderdorp:

In aanvulling hierop en om de uitvoering van het NPO-plan in goede banen te leiden en om gezamenlijk te kunnen beoordelen of een interventie past binnen het NPO, heeft de gemeente Leiderdorp de volgende criteria geformuleerd:

  • Voor de in te zetten interventie is het bestedingsdoel helder geformuleerd en concreet benoemd;

  • Doelgroep sluit aan bij de doelgroep waar de NPO-middelen voor bedoeld zijn, namelijk de jeugd die een achterstand heeft opgelopen als gevolge van corona;

  • Alle betrokkenen (o.a. de gemeente en de onderwijspartners) delen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het NPO-plan;

  • Het uitgangspunt bij inzet op scholen is dat de NPO-middelen integraal worden ingezet en niet voor individuele projecten of interventies van één onderwijsinstelling. In overleg met de directiekring wordt op onderdelen bekeken of dit voor alle inzet de beste keuze is of dat hier andere afspraken over worden gemaakt.

  • De interventie en/of activiteit dient te passen binnen de beschikbare ruimte die er (nog) is in het NPO-budget en plan;

  • Voor de interventie worden ook ideeën aangedragen over de borging en duurzaam effect;

  • Per interventie is duidelijk op welke manier het beoogde resultaat of effect geëvalueerd wordt.