Bekendmaking
Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad 2022
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
- 1.
- 2.
- 3.
-
4.
Het presidium wordt voorgezeten door de eerste plaatsvervangend voorzitter van de Raad en bij diens afwezigheid door een door de aanwezige leden van het Raadspresidium aangewezen voorzitter. Indien de plaatsvervangend voorzitter tevens fractievoorzitter is, kan een ander lid van de betreffende fractie zitting nemen in het presidium.
- 5.
- 6.
- 7.
- 8.
- 9.
- 10.
Artikel 5 Benoeming en ontslag burgerraadsleden
-
1.
Burgerraadsleden worden op voordracht van de fracties door de Raad benoemd, uit de meerderjarige ingezetenen van de gemeente, en zijn inzetbaar voor het Politiek Forum, commissies en werkgroepen. Een burgerraadslid moet voldoen aan de vereisten die gelden voor het lidmaatschap van de gemeenteraad, zoals deze zijn gesteld in artikel 10 van de Gemeentewet.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
Artikel 6 Benoeming wethouders
- 1.
-
2.
De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b eerste, derde en vierde lid en 41c, eerste lid van de Wet en kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag vragen als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
- 3.
-
4.
De burgemeester geeft in overleg met de Raad voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De risicoanalyse is niet openbaar. Over het eindresultaat van dit onderzoek brengt de commissie openbaar verslag uit aan de Raad.
Artikel 8 Fractieondersteuning
- 1.
-
2.
De fractieassistent tekent een verklaring omtrent geheimhouding waarin verklaard wordt dat hij/zij verplicht is tot geheimhouding indien en voor zover deze verplichting voor de raadsleden geldt en hij/zij met betrekking tot de stukken die hij/zij inziet en ten aanzien van zaken en personen dezelfde zorgvuldigheid in acht neemt als van raadsleden wordt verwacht.
- 3.
-
4.
De fractieassistent maakt als zodanig geen aanspraak op enigerlei vergoeding van gemeentewege. De fractieassistent ontvangt vanuit de fractie een vergoeding voor zijn/haar werkzaamheden. De maximaal te vergoeden kosten voor fractieassistentie is gelijk aan de landelijk erkende norm van de Belastingdienst voor vrijwilligers en kan door de fracties bij het indienen van de jaarlijkse fractiegelden worden gedeclareerd.
- 5.
Paragraaf 1 Vergadermodel Leiderdorp
- 1.
- 2.
-
3.
Wethouders en de burgemeester kunnen deelnemen aan de beraadslagingen over voorstellen die tot hun portefeuille behoren. Indien de portefeuillehouder zich wil laten vervangen door een ander lid van het college meldt hij dit vooraf bij de voorzitter van het Politiek Forum of bij de voorzitter van de Raad. Het college heeft inzage in alle relevante stukken via het Raadsinformatiesysteem.
-
4.
De Raadsfracties bepalen welke raadsleden en burgerraadsleden bij de agendapunten het woord voeren en namens de fractie, met in achtneming van het vorige lid, deel nemen aan het Politiek Forum. Burgerraadsleden krijgen presentiegeld als zij, blijkens de presentielijst, deelnemen aan en het woord voeren in een vergadering van het Politiek Forum.
- 5.
- 1.
-
2.
Wethouders en de burgemeester kunnen deelnemen aan de beraadslagingen over voorstellen die tot hun portefeuille behoren. Indien de portefeuillehouder zich wil laten vervangen door een ander lid van het college meldt hij dit vooraf bij de voorzitter van het Politiek Forum of bij de voorzitter van de Raad. Het college heeft inzage in alle relevante stukken via het Raadsinformatiesysteem.
- 3.
Artikel 15 Aanvullende agenda; vaststellen agenda
-
1.
Aan de agenda opgesteld door het presidium kunnen, zo het presidium het nodig oordeelt, bij aanvullingsagenda onderwerpen worden toegevoegd. De daarbij behorende stukken worden via het Raadsinformatiesysteem openbaar gemaakt, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
- 2.
Artikel 16 Ter beschikking stellen van stukken
- 1.
-
2.
Indien omtrent stukken, als bedoeld in het eerste lid, op grond van artikel 25, eerste of tweede lid van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent deze de raadsleden en/of de burgerraadsleden op verzoek inzage.
- 3.
Artikel 17 Openbare kennisgeving
-
1.
Raadsvergaderingen worden door aankondiging in één of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen of in het gemeentelijk informatieblad, en op een voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing in het Raadsinformatiesysteem van de gemeente, ter openbare kennis gebracht ter openbare kennis.
- 2.
Paragraaf 3 Ter vergadering Politiek Forum
Artikel 18 Opening vergadering Politiek Forum
- 1.
-
2.
Indien het in lid 1 vermelde aantal fracties niet aanwezig is, belegt de voorzitter van het Politiek Forum een nieuwe vergadering, die kan worden gehouden ongeacht het aantal opgekomen leden; in deze vergadering worden geen punten behandeld die niet in de oproep voor de eerste vergadering vermeld zijn geweest.
Paragraaf 4 Ter vergadering Raad
Artikel 20 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen, deelt de voorzitter mede bij welk lid van de Raad de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming. Degene die de voorzitter vervangt brengt het laatst zijn stem uit.
Paragraaf 5 Ter vergadering algemeen
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
-
7.
Elke fractie en het college krijgen tijdens het Politiek Forum en de Raad een maximum spreektijd van zeven minuten per agendapunt. De voorzitter ziet hierop toe. De voorzitter kan, indien hij dit nodig acht, de betrokken spreker tot de orde roepen, dan wel, op verzoek van de spreker, bij voorstel van orde, een langere spreektijd toestaan.
Artikel 25 Het voeren van het woord
- 1.
-
2.
De voorzitter verleent de leden het woord in de volgorde, waarin zij het hebben gevraagd, met dien verstande, dat tijdens een Raadsvergadering over een initiatiefvoorstel, een interpellatie, een amendement, een subamendement of motie, allereerst de indiener of de voorsteller het woord mag voeren ter toelichting.
-
3.
De volgorde wordt verbroken, wanneer een lid het woord vraagt over een persoonlijk feit, waarvan hij de inhoud in het kort aan de voorzitter ter kennis heeft gebracht en wanneer een lid een voorstel van orde wil indienen. De voorzitter verleent aan dat lid het woord en laat het bepaalde in het vorige lid buiten toepassing. De leden kunnen hierop in korte bewoordingen reageren na daartoe van de voorzitter verlof te hebben gekregen.
Artikel 26 Persoonlijke betrokkenheid
De raads- en burgerraadsleden onthouden zich van de beoordeling van zaken, benoemingen, schorsingen en ontslagen, die hen, hun echtgenoten/levenspartner of hun bloed- of aanverwanten tot de derde graad ingesloten, persoonlijk aangaan of waarbij zij als gelastigden zijn betrokken.
Artikel 29 Handhaving orde; schorsing
-
1.
Indien een spreker beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen gebruikt, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, roept de voorzitter hem tot de orde. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de behandeling van het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
- 2.
Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Artikel 32 Gebruik mobiele apparatuur
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het hoorbaar gebruiken, alsmede het hoorbaar stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Paragraaf 6 Stemmingen tijdens Raadsvergaderingen
Artikel 35 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
-
6.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
- 7.
Artikel 37 Stemming over personen
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
-
5.
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het derde lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
- 6.
- 7.
- 8.
- 9.
- 10.
- 11.
- 12.
Artikel 38 Herstemming over personen
- 1.
-
2.
Wanneer ook bij de tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen verdeeld over meer dan twee personen, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming plaats heeft.
- 3.
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden en instrumenten van raadsleden
Artikel 43 Amendementen en subamendementen
- 1.
- 2.
-
3.
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk (digitaal) bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde - oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan. De indiener van het (sub)amendement maakt melding van indiening tijdens de vergadering voordat het (sub)amendement in behandeling kan worden genomen.
- 4.
Artikel 45 Initiatiefvoorstellen
- 1.
- 2.
-
3.
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de Raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende Raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende Raadsvergadering geplaatst.
Artikel 48 Schriftelijke Raadsvragen
- 1.
- 2.
- 3.
-
4.
Schriftelijke beantwoording door het college vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 28 dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de Raad gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
- 5.
- 6.
- 1.
- 2.
-
3.
Als de vragen een geagendeerd onderwerp betreffen en uiterlijk op de dinsdag vóór de Raadsvergadering of de vergadering van het Politiek Forum om 12.00 uur zijn ingediend, vindt schriftelijke beantwoording plaats op de vrijdag voorafgaand aan de vergadering, tenzij het college of de burgemeester de vragensteller via de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
- 4.
- 5.
-
1.
Indien één of meer raadsleden de Raad willen voorstellen nader onderzoek in te stellen naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur, wordt daarvoor een schriftelijk voorstel ingediend bij de voorzitter onder opgave van een omschrijving van het onderwerp van onderzoek met een toelichting.
- 2.
Hoofdstuk 4 Besloten vergaderingen van het Politiek Forum en de Raad en geheimhouding
- 1.
- 2.
-
3.
De Raad kan een protocol opstellen waarin wordt vastgelegd hoe wordt omgegaan met beslotenheid en geheimhouding van stukken. Als er geen vastgesteld protocol is zoals hiervoor genoemd, beslist het presidium namens de Raad over beslotenheid en over de wijze waarop de leden van de Raad stukken, waarop geheimhouding rust, kunnen inzien.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de Raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De Raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 58 Opheffing geheimhouding
Indien de Raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.