Paragraaf 1 Vergadermodel Leiderdorp
Artikel 9 Raadsinformatieavond
- 1.
De Raadsinformatieavonden hebben als doel om met burgers en/of organisaties over een actueel thema in gesprek te gaan op een moment dat dit voor de besluitvorming relevant is.
- 2.
De informatieavond kan worden gebruikt voor het verzorgen van presentaties door de ambtelijke organisatie en door het presidium te bepalen anderen.
- 3.
De Raadsinformatieavond dient in de regel ter voorbereiding op het Politiek Forum en Raadsvergaderingen.
- 4.
Het presidium beslist over de vorm van de informatieavond, de agenda en het voorzitterschap.
- 5.
Elke fractie bepaalt zelf uit hoeveel personen de afvaardiging per bijeenkomst zoals genoemd in het eerste lid bestaat.
- 6.
De informatieavonden kunnen plaatsvinden in het gemeentehuis of op een externe locatie.
- 7.
De informatieavonden zijn openbaar tenzij geheimhouding geldt als bedoeld in artikel 23 van de Gemeentewet.
B Politiek Forum
Artikel 10 Politiek Forum
- 1.
Ter voorbereiding op de besluitvormende vergadering van de Raad vindt het Politiek Forum plaats.
- 2.
Het Politiek Forum is een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
- 3.
Het Politiek Forum vergadert in de Raadszaal van het gemeentehuis van Leiderdorp, tenzij anders bepaald door het Presidium.
- 4.
In het Politiek Forum hebben alle fracties drie (3) zetels.
- 5.
Wethouders en de burgemeester kunnen deelnemen aan de beraadslagingen over voorstellen die tot hun portefeuille behoren. Indien de portefeuillehouder zich wil laten vervangen door een ander lid van het college meldt hij/zij dit vooraf bij de voorzitter van het Politiek Forum of bij de voorzitter van de Raad. Het college heeft inzage in alle relevante stukken via het Raadsinformatiesysteem.
- 6.
De Raadsfracties bepalen welke raadsleden en burgerraadsleden bij de agendapunten het woord voeren namens de fractie, met inachtneming van het vorige lid. Burgerraadsleden krijgen presentiegeld als zij, blijkens de aanwezigheidslijst, opgesteld door de griffier, deelnemen aan en het woord voeren in een vergadering van het Politiek Forum. Burgerraadsleden krijgen ook presentiegeld als zij, blijkens de aanwezigheidslijst, opgesteld door de griffier, aanwezig zijn in een vergadering van het Politiek Forum, maar zijn/haar agendapunt direct wordt doorgeleid naar de Raad voor besluitvorming.
- 7.
De leden van het Politiek Forum adviseren of een voorstel rijp is voor behandeling en besluitvorming in de Raad.
Artikel 11 De voorzitter van het Politiek Forum
- 1.
De Raad kiest uit zijn midden een voorzitter en een of meer plaatsvervangend voorzitters van het Politiek Forum.
- 2.
De (plaatsvervangend) voorzitter is belast met:
- a.
het leiden van het Politiek Forum;
- b.
het handhaven van de orde;
- c.
het doen naleven van dit reglement;
- d.
hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt.
C Raadsvergadering
Artikel 12 Raadsvergadering
- 1.
De voorzitter, de raadsleden, de griffier en de leden van het college hebben een vaste zitplaats tijdens de Raadsvergadering.
- 2.
De raadsvergadering vindt plaats in de Raadszaal van de gemeente Leiderdorp, tenzij anders bepaald door het Presidium.
- 3.
Wethouders en de burgemeester kunnen deelnemen aan de beraadslagingen over voorstellen die tot hun portefeuille behoren. Indien de portefeuillehouder zich wil laten vervangen door een ander lid van het college meldt hij/zij dit vooraf bij de voorzitter van de Raad. Het college heeft inzage in alle relevante stukken via het Raadsinformatiesysteem.
- 4.
Tijdens de Raadsvergadering vindt onder meer besluitvorming plaats over de onderwerpen die aan de orde zijn geweest tijdens Raadsinformatieavonden en het Politiek Forum.
Artikel 13 De voorzitter van de Raad
- 1.
De voorzitter van de Raad is de burgemeester zoals bedoeld in artikel 9 van de Gemeentewet.
- 2.
De Raad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.
- 3.
Indien zowel de voorzitter als plaatsvervangend voorzitter afwezig zijn dan wordt de Raad voorgezeten door de nestor van de Raad.
- 4.
De voorzitter van de Raad is onder andere belast met:
- a.
het leiden van de Raadsvergadering;
- b.
het handhaven van de orde;
- c.
het doen naleven van dit reglement;
- d.
hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt.
Paragraaf 2 Voorbereidingen
Artikel 14 Oproep en bekendmaking
- 1.
De voorzitter van de Raad attendeert de leden ten minste tien dagen tevoren op de vergadering door publicatie in het Raadsinformatiesysteem, met uitzondering van de in artikel 87 van de Gemeentewet bedoelde stukken, met vermelding van:
- a.
de voorlopige agenda, waarop de te behandelen onderwerpen zijn vermeld;
- b.
de stukken behorende bij de voorlopige agenda.
- 2.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van het bepaalde in de vorige leden afwijken.
Artikel 15 Aanvullende agenda; vaststellen agenda
- 1.
Aan de agenda opgesteld door het presidium kunnen, zo het presidium het nodig oordeelt, bij aanvullingsagenda onderwerpen worden toegevoegd. De daarbij behorende stukken worden via het Raadsinformatiesysteem openbaar gemaakt, met uitzondering van de in artikel 87 van de Gemeentewet bedoelde stukken.
- 2.
De agenda van de Raadsvergadering wordt bij aanvang van een Raadsvergadering door de Raad vastgesteld.
Artikel 16 Ter beschikking stellen van stukken
- 1.
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep gepubliceerd in het Raadsinformatiesysteem.
- 2.
Indien omtrent stukken, als bedoeld in het eerste lid, op grond van artikel 87 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent deze de raadsleden en/of de burgerraadsleden inzage.
- 3.
Als er geen vastgesteld protocol is over beslotenheid en geheimhouding zoals bedoeld in artikel 87 van de Gemeentewet, beslist het presidium namens de Raad over de wijze waarop de raadsleden en burgerraadsleden de stukken, waarop geheimhouding rust, kunnen inzien.
Artikel 17 Openbare kennisgeving
- 1.
Raadsvergaderingen worden door aankondiging in één of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huis-bladen of in het gemeentelijk informatieblad, en op een voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing in het Raadsinformatiesysteem van de gemeente, ter openbare kennis gebracht.
- 2.
In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.
Paragraaf 4 Ter vergadering Raad
Artikel 19 Opening vergadering en quorum bij de Raadsvergaderingen
- 1.
De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien het daarvoor door de Gemeentewet vereiste aantal leden blijkens de aanwezigheidslijst, opgesteld door de griffier, aanwezig is.
- 2.
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet.
Artikel 20 Primus bij hoofdelijke stemming
Bij hoofdelijke stemming wordt bij loting een volgnummer van de aanwezigheidslijst, opgesteld door de griffier, bepaald; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming. Degene die de voorzitter vervangt brengt het laatst zijn/haar stem uit.
Paragraaf 5 Ter vergadering algemeen
Artikel 21 Aanwezigheidslijst
- 1.
De griffier draagt zorg voor het bijhouden van aanwezigheidslijsten van Raadsvergaderingen en het Politiek Forum.
- 2.
Aan het einde van elke vergadering van Politiek Forum of Raad wordt die lijst door de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 22 Zitplaatsen in de Raadzaal in Politiek Forum en Raad
- 1.
De deelnemers aan het Politiek Forum hebben geen vaste zitplaats.
- 2.
Tijdens de vergadering van de Raad hebben de leden van de Raad in de vergaderzaal een vaste zitplaats. Op verzoek van een fractie kunnen fractieleden onderling van vaste zitplaats wisselen.
- 3.
De zitplaatsen worden door de voorzitter van de Raad, na overleg met het Raadspresidium, bij het begin van de zittingsperiode, zodanig aangewezen dat de leden, die tot dezelfde Raadsfractie behoren, naast elkaar hun zitplaats hebben.
- 4.
De griffier heeft zijn/haar zitplaats ter linkerzijde van de voorzitter.
Artikel 23 Inspreekrecht in Politiek Forum en Raadsvergadering
- 1.
Eenieder kan verzoeken om tijdens van het Politiek Forum of de Raadsvergadering het woord te mogen voeren over een willekeurig onderwerp. Dit kan een geagendeerd onderwerp op de agenda zijn of een onderwerp buiten de agenda om.
- 2.
Het woord kan niet gevoerd worden:
- a.
over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep op de rechter open staat of heeft opengestaan;
- b.
over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- c.
indien een klacht op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
- 3.
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de totale spreektijd van 30 minuten evenredig over de sprekers wanneer er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
- 4.
De voorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen of kort met hen in gesprek te gaan.
- 5.
In het Politiek Forum krijgt de inspreker aan het eind van de behandeling van het agendapunt of aan het eind van de behandeling van het agendapunt inspreekrecht, één minuut de gelegenheid te reageren op hetgeen gezegd door de leden van de vergadering.
- 6.
Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor 18.00 uur op de dag van de vergadering bij de griffier. Hij/zij vermeldt daarbij zijn/haar naam en het onderwerp waarover hij/zij het woord wil voeren.
- 7.
Betreft het een agendapunt dan stelt de voorzitter de inspreker(s) onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende agendapunt in de gelegenheid het woord te voeren.
- 8.
Betreft het geen agendapunt dan wordt ingesproken bij het agendapunt inspreekrecht.
- 9.
De volgorde van insprekers is bepaald aan de hand van aanmelding bij de griffier. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
- 10.
De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem/haar dit heeft verleend.
Artikel 24 Spreektermijnen
- 1.
Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de Raad of het Politiek Forum anders beslist.
- 2.
Spreektermijnen worden door de voorzitter afgesloten.
- 3.
Raadsleden of burgerraadsleden voeren in een termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.
- 4.
Het derde lid is niet van toepassing op een raadslid dat tijdens een Raadsvergadering een amendement, een subamendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend ten aanzien van de beraadslaging daarover.
- 5.
Bij de bepaling hoeveel keer een raadslid of burgerraadslid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde en interrupties.
- 6.
Een spreker mag in zijn/haar betoog niet worden gestoord, tenzij:
- a.
de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;
- b.
hij/zij geïnterrumpeerd wordt. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn/haar betoog zal afronden. Bij interrupties en beantwoording daarvan wordt de spreektijd stopgezet.
- 7.
Elke fractie en het college krijgen tijdens het Politiek Forum en de Raad een maximum spreektijd van zeven minuten per agendapunt. De voorzitter ziet hierop toe. De voorzitter kan, indien hij/zij dit nodig acht, de betrokken spreker tot de orde roepen, dan wel, op verzoek van de spreker, bij voorstel van orde, een langere spreektijd toestaan.
Artikel 25 Het voeren van het woord
- 1.
Geen lid voert het woord, dan na daartoe verlof van de voorzitter gekregen te hebben.
- 2.
De voorzitter verleent de leden het woord in de volgorde, waarin zij het hebben gevraagd, met dien verstande, dat tijdens een Raadsvergadering over een initiatiefvoorstel, een interpellatie, een amendement, een subamendement of motie, allereerst de indiener of de voorsteller het woord mag voeren ter toelichting.
- 3.
De volgorde wordt verbroken, wanneer een lid het woord vraagt over een persoonlijk feit, waarvan hij/zij de inhoud in het kort aan de voorzitter ter kennis heeft gebracht en wanneer een lid een voorstel van orde wil indienen. De voorzitter verleent aan dat lid het woord en laat het bepaalde in het vorige lid buiten toepassing. De leden kunnen hierop in korte bewoordingen reageren na daartoe van de voorzitter verlof te hebben gekregen.
Artikel 26 Persoonlijke betrokkenheid
De raads- en burgerraadsleden onthouden zich van de beoordeling van zaken, benoemingen, schorsingen en ontslagen, die hen, hun echtgenoten/levenspartner of hun bloed- of aanverwanten tot de derde graad ingesloten, persoonlijk aangaan of waarbij zij als vertegenwoordiger als bedoeld in artikel 28 van de Gemeentewet zijn betrokken. Daarnaast geldt het bepaalde in de Gedragscode voor de raadsleden en de burgerraadsleden Leiderdorp.
Artikel 27 Voorstellen van orde
- 1.
De voorzitter en ieder (burger)raadslid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.
- 2.
Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.
- 3.
Over een voorstel van orde beslist de Raad of het Politiek Forum terstond.
Artikel 28 Deelname aan de beraadslaging door anderen tijdens Politiek Forum en Raad
- 1.
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet, kan de Raad besluiten dat anderen dan de in de vergadering aanwezige raadsleden, de voorzitter, de burgemeester, de wethouders of de griffier mogen deelnemen aan de beraadslaging.
- 2.
Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen voordat met de beraadslaging over het onderwerp wordt aangevangen.
Artikel 29 Handhaving orde; schorsing
- 1.
Indien een spreker beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen gebruikt, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, roept de voorzitter hem tot de orde. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de behandeling van het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
- 2.
De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.
- 3.
Raadsleden in de Raad en het Politiek Forum, burgerraadsleden en het college kunnen schorsing aanvragen. Na afloop van de schorsing krijgt diegene die de schorsing had aangevraagd, het eerste het woord.
Artikel 30 Toehoorders en pers
- 1.
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
- 2.
Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
- 3.
Indien de voorzitter dit nodig oordeelt, kan hij/zij de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen ter handhaving van de orde op de publieke tribune.
Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Artikel 32 Gebruik mobiele apparatuur
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het hoorbaar gebruiken, alsmede het hoorbaar stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Paragraaf 6 Stemmingen tijdens Raadsvergaderingen
Artikel 33 Stemverklaring
- 1.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de Raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
- 2.
Wanneer de Raad besluit een Raadsvoorstel zonder stemming aan te nemen, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten, zonder dat ze die stem daadwerkelijk uitbrengen. Hiervan wordt aantekening gemaakt in het verslag.
Artikel 34 Beslissing en stemming
- 1.
De voorzitter sluit de beraadslaging als hij/zij vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, tenzij de Raad anders beslist.
- 2.
De voorzitter vraagt de raadsleden of zij stemming verlangen. Is dit niet het geval dan stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder stemming is aangenomen.
- 3.
Voordat de stemming over het voorstel in zijn geheel plaatsvindt, formuleert de voorzitter of de griffier het voorstel voor de te nemen beslissing.
- 4.
Als een voorstel zonder stemming wordt aangenomen, kunnen de in de Raadsvergadering aanwezige raadsleden aantekening in het verslag vragen, dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich overeenkomstig artikel 28 van de Gemeentewet van deelneming aan de stemming te hebben onthouden.
Artikel 35 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
- 1.
Als een raadslid om stemming of hoofdelijke stemming vraagt, doet de voorzitter daarvan mededeling aan de Raad.
- 2.
Bij hoofdelijke stemming roept de griffier de raadsleden bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het daarvoor bij loting, conform artikel 20 van dit regelement, aangewezen raadslid en verloopt verder op alfabetische volgorde.
- 3.
Bij hoofdelijke stemming brengen ter vergadering aanwezige raadsleden die zich niet ingevolge artikel 28 van de Gemeentewet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, hun stem uit door zich 'voor' of 'tegen' te verklaren, zonder enige toevoeging.
- 4.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn/haar stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn/haar vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn/haar vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
- 5.
De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mee en doet daarbij mededeling van het genomen besluit.
Artikel 36 Volgorde van stemming
- 1.
Als op een aanhangig voorstel amendementen zijn ingediend, wordt eerst over die amendementen gestemd en vervolgens over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel.
- 2.
Als een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en vervolgens over het amendement waarop dat betrekking heeft.
- 3.
Als meerdere amendementen of subamendementen op eenzelfde gedeelte van een aanhangig voorstel zijn ingediend, wordt, onverminderd het eerste en tweede lid, eerst over het meest verstrekkende amendement of subamendement gestemd.
- 4.
Als aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie.
Artikel 37 Stemming over personen
- 1.
Bij stemming over personen voor benoemingen of het opstellen van voordrachten of aanbevelingen, benoemt de voorzitter twee raadsleden tot stembureau.
- 2.
Aanwezige raadsleden die zich niet ingevolge artikel 28 van de Gemeentewet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, zijn verplicht een door het stembureau verstrekt stembriefje in te leveren.
- 3.
Er hebben zoveel stemmingen plaats als er personen zijn te benoemen, voor te dragen of aan te bevelen. De Raad kan op voorstel van het stembureau beslissen dat bepaalde stemmingen worden samengevat op één briefje.
- 4.
In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de Raad op voorstel van het stembureau.
- 5.
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het derde lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
- 6.
De inhoud van ieder stembriefje wordt door de voorzitter of de griffier voorgelezen en door de overige leden van het stembureau gecontroleerd.
- 7.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht de leden die geen behoorlijk ingevuld stembriefje hebben ingeleverd.
- 8.
Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
- a.
- b.
een ondertekend stembriefje;
- c.
een stembriefje waarop meer namen zijn vermeld dan het aantal bij een stemming te kiezen personen.
- 9.
In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de Raad, op voorstel van de voorzitter.
- 10.
De griffier houdt aantekening van de uitgebrachte stemmen.
- 11.
De voorzitter van de Raad doet de vergadering mededeling van:
- a.
het aantal ingeleverde stembriefjes;
- b.
het aantal uitgebrachte geldige stemmen;
- c.
het aantal uitgebrachte stemmen, dat van onwaarde is;
- d.
het aantal geldige stemmen, dat op iedere persoon is uitgebracht;
- e.
de uitslag van de stemming.
- 12.
Onder zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.
Artikel 38 Herstemming over personen
- 1.
Wanneer niemand bij de eerste stemming de volstrekte meerderheid heeft gekregen, wordt tot een tweede stemming overgegaan.
- 2.
Wanneer ook bij de tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen verdeeld over meer dan twee personen, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming plaats heeft.
- 3.
Indien bij een tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.
Artikel 39 Beslissing door het lot
- 1.
Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing zal plaatsvinden, door de griffier op afzonderlijke, geheel gelijke briefjes geschreven.
- 2.
Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in de stembokaal gedaan en omgeschud.
- 3.
Vervolgens neemt de voorzitter één van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.
Paragraaf 7 Verslaglegging; ingekomen stukken en toezeggingen en moties
Artikel 40 Verslag en besluitenlijst
- 1.
Van het Politiek Forum en de Raadsvergadering wordt een beeld/audio verslag gemaakt dat in het Raadsinformatiesysteem wordt vastgelegd.
- 2.
De griffier draagt zorg voor verslagen en besluitenlijsten van Raadsvergaderingen.
- 3.
Uit een verslag blijkt in ieder geval:
- a.
een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;
- b.
een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
- c.
een zakelijke samenvatting van het besprokene;
- d.
een overzicht van de stemverhouding, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
- e.
de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, moties, amendementen en subamendementen.
- 4.
Het verslag en de besluitenlijst worden via het Raadsinformatiesysteem aan de leden ter beschikking gesteld en in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
Artikel 41 Ingekomen stukken
- 1.
Bij de Raad ingekomen stukken worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt aan de leden ter beschikking gesteld in het Raadsinformatiesysteem, onder vermelding van een voorstel van de griffier omtrent behandeling van de onderscheiden ingekomen stukken.
- 2.
Voordat de lijst ingekomen stukken wordt vastgesteld, kunnen raadsleden een gemotiveerd agenderingsverzoek indienen bij het presidium om een onderwerp van de lijst ingekomen stukken te agenderen voor bespreking in het Politiek Forum.
- 3.
Na de vaststelling van de besluitenlijst stelt de Raad op voorstel van de griffier de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.
Artikel 42 Toezeggingen en moties
- 1.
De openstaande moties en toezeggingen worden door de griffier in een overzicht gezet en deze wordt ter beschikking gesteld in het Raadsinformatiesysteem.
- 2.
Na bespreking van de overzichten in de Raadsvergadering worden de overzichten vastgesteld waarmee de voor de Raad afgedane moties en toezeggingen uit het overzicht zullen worden gehaald.