Bekendmaking
Rectificatie: Arbeidsvoorwaarden voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Leiderdorp 2024
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat per abuis de terugwerkende kracht ontbrak. De oorspronkelijke publicatie is op 31 oktober 2024 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2024, 459799.]
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp, gelet op het Reglement burgerlijke stand Leiderdorp 2023;
de Arbeidsvoorwaarden voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Leiderdorp 2024. Deze arbeidsvoorwaarden treden met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2024.
Artikel 6 Aanspraken bij ziekte
- 1.
- 2.
Voor toepassing van dit artikel wordt onder salaris verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3 over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover het dienstverband van de buitengewoon ambtenaar op deze datum nog geen 12 maanden heeft geduurd, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
- 3.
Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd wordt het recht op vakantie berekend op basis van het gemiddelde van het totaal aantal uren vakantie als bedoeld in artikel 5 over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover het dienstverband van de buitengewoon ambtenaar op deze datum nog geen 12 maanden heeft geduurd, wordt gerekend met het aantal uren vakantie dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
- 4.
- 5.
Artikel 8 Overige rechten en verplichtingen
De bepalingen over jaargesprek en beoordeling, het verzuimprotocol en de gedragscode zoals opgenomen in het personeelshandboek van de gemeente en de artikelen 8.1 (beoordeling van de ambtenaar), 11.1 (uniform of dienstkleding) en 11.2 (infectieziekten) van de cao zijn van overeenkomstige toepassing.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp;
Leiderdorp, 22 oktober 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp,
de burgemeester,
T. Struik
de secretaris,
A.M. Roos
Toelichting op de arbeidsvoorwaarden voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Leiderdorp 2024
Deze arbeidsvoorwaarden voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Leiderdorp 2024 treden met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2024.
De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek).
Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welke aanwijzingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen worden. Als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, aangewezen worden.
De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.
De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet 2017. Doorgaans is de functie van babs een
nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.
De vaste onkostenvergoeding dient ter tegemoetkoming in de volgende kosten:
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Per voltrokken huwelijk – gelijkgesteld aan 4,5 uur (bij kosteloze huwelijken: 3,5 uur) – wordt 0,30 uur vakantie opgebouwd. Dat aantal is gebaseerd op het vakantierecht van 158,4 uur per 1819 gewerkte uren van een ‘gewone’ gemeenteambtenaar.
In 2006 heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat een werkgever de wettelijke vakantiedagen van een medewerker niet mag afkopen. Daarom is er voor gekozen de afkoop van vakantie (8,6% van het salaris) met ingang van 2018 niet meer op te nemen in deze rechtspositieregeling. De buitengewoon ambtenaar neemt aansluitend aan ieder huwelijk 0,30 uur verlof op.
Artikel 6 Aanspraken bij ziekte
In lid 4 is bepaald welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim salaris krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.
Het tijdstip van uitbetalen tijdens ziekte is gelijk aan het tijdstip van uitbetalen wanneer de babs niet ziek is.
Naast het recht op doorbetaling van salaris staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd) zich in te spannen tot re-integratie in het arbeidsproces. Voor de babs die de AOW-gerechtige leeftijd heeft bereikt geldt de re-integratieverplichting niet. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend aangewezen tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar vanuit re-integratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot re-integratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.
Artikel 7 Ontslag en schorsing
De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 BW).
Artikel 8 Overige rechten en verplichtingen
De eed of belofte is niet van toepassing op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.
De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat bij toepassing van de ontslaggrond ‘ongeschiktheid van de werknemer tot het verrichten van de bedongen arbeid, anders dan ten gevolge van ziekte of gebreken van de werknemer’ een beoordeling van belang kan zijn.