Bekendmaking
Beleidsregels Schuldhulpverlening Leiderdorp 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp gelet op:
- -
- -
- -
- -
overwegende dat door de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2021 en de verkorting van de Minnelijke Sanering Natuurlijke Personen de beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Leiderdorp 2018 om actualisatie vraagt:
besluit vast te stellen de beleidsregels schuldhulpverlening Leiderdorp 2024.
Artikel 1 Uitleg van begrippen
- 1.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
De registratie van de hulpvraag van de inwoner. De aanmelding leidt tot informatie die nodig is voor de intake of crisisinterventie.
Het bedrag dat de klant dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden. We hanteren de rekenmethode van Recofa (landelijk overlegorgaan van rechters-commissarissen in faillissementen).
Gedwongen woningontruiming, en/of
Beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water, en/of
Het deel van het inkomen waar een schuldeiser geen beslag op mag leggen (zoals bedoeld in de artikelen 475c en 475d, 475da, 475db en 475dc van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering).
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp.
Het beoordelen welke ondersteuning, activiteiten en gegevens nodig zijn om de klant te helpen om een financieel evenwicht te bereiken.
Persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Leiderdorp en die een beroep doet op schuldhulpverlening. Een inwoner is iedereen als bedoeld in artikel 3 van de Wgs.
Een klant is een persoon die toegelaten is tot een schuldhulpverleningstraject volgens de Wgs.
Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening, bewindvoering en sociaal bankieren statutair gevestigd te Amsterdam.
Een plan waarin de persoons- en financiële gegevens van de inwoner, hoogte beslagvrije voet, analyse hulpvraag, aanbod schuldhulpverlening, stappenplan naar wenselijk eindresultaat, verbonden tussenstappen en evaluatiemomenten, rechten en plichten en machtiging tot uitwisseling van gegevens staat.
Een aanvraag voor schuldhulpverlening van inwoner die binnen een bepaalde periode nadat door het college schuldhulpverlening is verleend opnieuw een verzoek indient voor schuldhulpverlening.
Het uitvoeren van diensten gericht op het voorkomen, oplossen of beheersen van schulden.
Regeling tussen klant en schuldeisers waarbij een deel van de schulden wordt kwijtgescholden en waarbij de schuldhulpverlener optreedt als tussenpersoon tussen klant en schuldeisers.
Op basis van meldingen op een zo vroeg mogelijk moment in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken.
inwoner die is ingeschreven in de BRP van de gemeente Leiderdorp en die eigenaar is van een eenmanszaak of vennootschap onder firma.
Artikel 3 Aanbod schuldhulpverlening
- 1.
- 2.
Het college neemt binnen maximaal 8 weken na het eerste gesprek waarin de hulpvraag wordt vastgesteld een besluit over de toekenning dan wel afwijzing van de aanvraag tot schuldhulpverlening. Dit gebeurt volgens de Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente Leiderdorp 2021.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
- 7.
Artikel 4 Producten schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening kan in elk geval bestaan uit:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
- h.
- i.
- j.
- k.
- l.
Artikel 6 Beëindigen schuldhulpverlening – Hersteltermijn
- 1.
Schuldhulpverlening kan worden beëindigd als:
- a.
De klant niet of onvoldoende zijn verplichtingen nakomt zoals opgenomen in artikel 5, het plan van aanpak en/of de schuldregelingsovereenkomst. De klant krijgt voordat schuldhulpverlening wordt beëindigd een redelijke termijn om alsnog de ontbrekende informatie in te leveren of medewerking te verlenen;
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
- h.
- i.
- j.
- k.
- l.
- m.
- a.
Artikel 9 Hardheidsclausule en onverwachte omstandigheden
Soms heeft iemand geen recht op een schuldhulpverleningstraject. In dat geval kan het college beoordelen of iemand tóch recht heeft op schuldhulpverlening. Dat doet het college door naar alle omstandigheden van de inwoner te kijken. Het college kent in zo’n situatie alleen een schulphulpverleningstraject toe als daarvoor dringende redenen zijn.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 2 juli 2024.
Het College van Burgemeester en wethouders,
de secretaris,
A.M. Roos
de burgemeester,
T.C.M. Struik
Schuldhulpverlening is een wettelijke taak van de gemeente volgens de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In artikel 2 van deze wet staat dat de gemeenteraad een beleidsplan en beleidsregels moet opstellen. In het Beleidsplan Schuldhulpverlening Eerder, beter, sneller 2021-2024 staat op welke manier de gemeente schuldhulpverlening aanbiedt aan inwoners en hoe de gemeente inwoners helpt om schulden te voorkomen. De beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Leiderdorp geven aan hoe inwoners schuldhulpverlening kunnen aanvragen, wat de rechten en plichten zijn van de inwoners tijdens de schuldhulpverlening en wat voor hulp de gemeente aanbiedt. Ook beschrijven de beleidsregels wat de gemeente mag doen om schuldhulpverlening uit te voeren. Door de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2021 en de verkorting van de WSNP en MSNP is het nodig de huidige beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Leiderdorp 2018 te actualiseren.
Artikel 1. Uitleg van begrippen
In dit artikel 1 zijn begrippen omschreven die worden gebruikt in de beleidsregels. Het gaat in enkele gevallen om begrippen die op dezelfde manier zijn omschreven als in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), de Gedragscode Schuldhulpverlening van de Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening, bewindvoering en sociaal bankieren (NVVK),de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening.
Artikel 2 Doelgroep schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening staat open voor alle inwoners van Leiderdorp van 18 jaar en ouder. Minderjarige inwoners kunnen samen met hun wettelijke vertegenwoordiger informatie en advies krijgen, maar geen schuldhulpverleningstraject.
Artikel 3 Aanbod schuldhulpverlening
Een aanvraag voor schuldhulpverlening wordt schriftelijk of mondeling ingediend. Dit kan via DigiD, een aanvraagformulier, het sturen van een e-mail of telefonisch contact.
Het eerste gesprek waarin de hulpvraag wordt vastgesteld vindt plaats binnen 4 weken nadat:
- °
- °
Als er sprake is van een crisis vindt binnen 3 werkdagen het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. Een crisis is een gedwongen woningontruiming, beëindiging van gas, elektriciteit, stadsverwarming, water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.
Bij het bepalen van het aanbod schuldhulpverlening hanteert het college maatwerk.
Maatwerk is gebaseerd op een analyse van de hulpvraag, de schulden, de onderliggende problematiek, gezinssamenstelling en is van diverse factoren afhankelijk en kan per situatie verschillen.
Doel is het voorkomen van financiële problemen of financiële problemen zo vroeg mogelijk opsporen. Preventie wordt ook ingezet om grotere financiële problemen of herhaling te voorkomen. Door inwoners kennis en vaardigheden bij te brengen voorkomen we geldproblemen.
Doel is het geven van informatie en advies zodat een inwoner zelfstandig zijn inkomen beheert en financieel evenwicht krijgt.
Doel is het stoppen van een crisis door een bedreigende situatie.
Onder een bedreigende situatie wordt verstaan;
- °
- °
- °
Als er sprake is van een bedreigende situatie vindt binnen 3 werkdagen na de aanmelding het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. Het spoedprotocol van de Stadsbank Leiderdorp wordt gehanteerd.
Doel is de inkomsten en uitgaven van de klant te beheren en in evenwicht te houden, zorgen dat betalingen op tijd gedaan worden en dat er geen (nieuwe) schulden of betalingsachterstanden ontstaan. Hiervoor is een budgetplan opgesteld en een plan van aanpak.
Doel is het in evenwicht brengen en houden van inkomsten en uitgaven van de klant, zodat rust wordt gecreëerd, de stress verminderd en eventueel een schuldregeling kan worden ingezet. Tijdens de stabilisatie worden de inkomsten gemaximaliseerd, de uitgaven tot het minimum beperkt, er is geen bedreigende situatie meer en de beslagvrije voet wordt gegarandeerd. Budgetbegeleiding en budgetbeheer kunnen worden ingezet als ondersteuning.
Stabilisatie duurt maximaal 4 maanden. Verlenging van de stabilisatie is mogelijk voor nog een keer 4 maanden.
Tijdens de schuldhulpverlening wordt begeleiding geboden. Tijdens de begeleiding leren we de klant zelfstandig en verantwoord zijn huishouden te voeren.
Na de schuldregeling vindt er nazorg plaats. De duur en de intensiteit wordt in overleg met de inwoner bepaald. De afspraken worden opgenomen in het plan van aanpak en/of de schuldregelingsovereenkomst. Doel is de klant te ondersteunen bij de start van een schuldenvrij leven, zelfredzaamheid te bevorderen en te voorkomen dat er nieuwe schulden ontstaan.
Een regeling tussen klant en één of meer schuldeisers waarin wordt bepaald dat de schuld helemaal wordt terugbetaald in termijnen.
Doel is het komen tot een regeling voor alle schulden (met of zonder afkoop) tussen de klant en de schuldeisers. Deze regeling (een saneringskrediet of schuldbemiddeling) komt tot stand met behulp van een schuldhulpverlener.
Doel is te komen tot een regeling voor alle schulden via de gemeente (MSNP). Een dwangakkoord wordt aangevraagd als niet alle schuldeisers akkoord gaan met het betalingsvoorstel. De schuldeiser moet dan onder dwang akkoord gaan met het betalingsvoorstel. Het college is gemandateerd om een dwangakkoord aan te vragen bij de rechtbank (artikel 287aFw).
Doel is het komen tot een wettelijke overeenkomst volgens de WSNP tussen klant en zijn schuldeisers ter (gedeeltelijke) afkoop van de schulden. De WSNP wordt aangevraagd als een minnelijke overeenkomst (MSNP) is beëindigd. Of als een minnelijke overeenkomst niet mogelijk is. Het college is gemandateerd tot het afgeven van een verzoekschrift en verklaring volgens artikel 285 van de Faillissementswet.
Het college kan een verzoek indienen bij de rechtbank om te zorgen voor een afkoelingsperiode van een halfjaar.Dit breed wettelijk moratorium wordt alleen ingezet als een financieel stabiele situatie bereikt kan worden.
Voorlopige voorziening / moratorium:
Het college kan een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank als er sprake is van een dreigende situatie (artikel 287bFW). Het verzoek wordt ingediend als het minnelijke traject (MSNP) is doorlopen en een WSNP wordt of is ingediend bij de rechtbank.
Een dreigende situatie is bijvoorbeeld:
- •
- •
- •
- •
Artikel 5 Inlichtingen en medewerkingsplicht
De klant is verantwoordelijk om op tijd de informatie te geven die nodig is voor schuldhulpverlening. Daarnaast is het ook belangrijk dat de klant medewerking verleend. Het op tijd doorgeven van informatie en het meewerken aan de schuldhulpverlening geldt zowel tijdens de aanvraag als tijdens het schuldhulpverleningstraject.
Artikel 6 Beëindigen schuldhulpverlening – Hersteltermijn
In dit artikel staat wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd. Voordat de schuldhulpverlening wordt beëindigd krijgt de klant een hersteltermijn aangeboden. Als de klant binnen de hersteltermijn de afspraken niet nakomt of niet meewerkt dan wordt de schuldhulpverlening beëindigd.
De termijn die is gesteld in dit artikel wordt bewust niet genoemd. De termijn dient redelijk te zijn. Wat redelijk is hangt samen met welke afspraken de klant moet nakomen. Hier is sprake van maatwerk en dit dient de schuldhulpverlener goed uit te leggen in de rapportage en beschikking.
Dit artikel is geformuleerd als een zogenaamde “kan”-bepaling. Het college heeft de bevoegdheid tot beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college ruimte om van een beëindiging af te zien, wanneer elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 7 Weigering schuldhulpverlening
In dit artikel staat hoe wordt omgegaan met een herhaald verzoek schuldhulpverlening en de bevoegdheid van het college tot tijdelijke weigering van het product schuldregeling en/of WSNP. Daarnaast kunnen er aanvullende voorwaarden (bijvoorbeeld budgetbeheer en hulpverlening) worden gesteld bij een herhaald verzoek tot schuldhulpverlening.
Deze beleidsregel geldt als richtlijn en nadrukkelijk als stok achter de deur. In alle gevallen kan de schuldhulpverlener hiervan op basis van individuele omstandigheden afwijken en de hardheidsclausule toepassen. Schuldhulpverleners worden aangemoedigd om bij recidive altijd de reden van (her)aanmelding te achterhalen en opnieuw in te schatten of schuldhulpverlening succesvol kan zijn.
Artikel 8 Gegevensuitwisseling, verwerking en gebruik van persoonsgegevens
Met dit artikel wordt duidelijk gemaakt welke persoonsgegevens het college uit kan wisselen om de identiteit van betrokkene te bevestigen, de noodzaak tot schuldhulpverlening vast te stellen en ondersteuning te bieden.
Artikel 9 Hardheidsclausule en onverwachte omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere en/of onverwachte situaties af te wijken van deze beleidsregels in het voordeel van de inwoner. Bijvoorbeeld bij een gezin met minderjarige kinderen. Het gebruik van dit artikel moet worden beschouwd als uitzondering en niet als regel. Er moet dan ook duidelijk worden aangegeven waarom van deze beleidsregels wordt afgeweken.
Dit artikel behoeft geen toelichting.