Bekendmaking
Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen Leiderdorp 2022
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp,
uit oogpunt van privacy, beveiliging, beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de Basisregistratie personen (BRP) een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen op dit beheer zijn geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het college van burgemeester en wethouders via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door burgemeester en wethouders voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. In deze regeling worden alleen de taken beschreven die betrekking hebben op de BRP.
De gemeentebrede taken die noodzakelijk zijn, worden belegd in een afzonderlijke beheerregeling.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking in de gemeentelijke BRP. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Algemene Verordening Gegevensbescherming en het Strategisch Regionaal Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid van toepassing;
- -
- -
- -
- -
- -
Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen Leiderdorp 2022
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
Hoofdstuk 2 – Aanwijzen functionarissen
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met:
- a.
- b.
- c.
- d.
Hoofdstuk 3 – Het Informatiebeheer BRP
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
- a.
- b.
- c.
- d.
Hoofdstuk 4 Het beveiligingsbeheer BRP
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om gevraagd en ongevraagd advies te geven met betrekking tot de beveiligingsvoorschriften voortvloeiende uit de wet BRP aan:
- a.
- b.
- c.
Hoofdstuk 6 – Het Gegevensbeheer BRP
De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
het binnen 5 werkdagen in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de informatiebeheerder, de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
Hoofdstuk 8 – De toezichthouder BRP
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de wet BRP.
- a.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
- b.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 – Het functioneel beheer BRP
De functioneel beheerder is bevoegd tot het geven van aanwijzingen aan de gegevensverwerkers die rechtstreeks toegang hebben tot de basisregistratie personen.
Hoofdstuk 10 - Het technisch beheer BRP
De technisch beheerder adviseert, samen met de leverancier, de informatiebeheerder over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de gemeentelijke voorziening.
De technisch beheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening en rapporteert hierover aan de informatiebeheerder.
Hoofdstuk 11 – Regionale werkgroep informatiebeveiliging Burgerzaken
Een regionale werkgroep is belast met de voorbereiding van het regionale beveiligingsbeleid voor Burgerzaken, waaronder de Verordening gegevensverstrekking BRP, het Privacyreglement BRP en aangehaakte gegevens, de Beheerregeling BRP, alle procedures en rapportages met betrekking tot burgerzakentaken. Wanneer dit noodzakelijk is, kunnen gemeenten afwijken van de regionale procedures en rapportages.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 december 2022.
de burgemeester,
L.M. Driessen-Jansen
de secretaris,
A.M. Roos
Bijlage 1 – Toelichting op de Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen Leiderdorp 2022
Uit oogpunt van privacy, beveiliging en beheer en toezicht is het noodzakelijk een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen van het beheer van en toezicht op de BRP is geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het college van burgemeester en wethouders via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door burgemeester en wethouders voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren.
Bij de totstandkoming van de beheerregeling is gelet op de taken en verantwoordelijkheden die behoren tot de gemeente Leiderdorp.
De Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen Leiderdorp 2022 is formeel gezien bedoeld voor de gegevensgegevensverwerking in de gemeentelijke BRP. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het Strategisch Regionaal Gemeentelijke informatiebeveiligingsbeleid van toepassing.
Deze regeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevensverwerker en toezichthouder. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de eigen BRP.
Uitgangspunt bij de verdeling van taken en rollen is aangenomen dat het Serviceplein Burgerzaken enkel verantwoordelijk kan worden gehouden voor de BRP-gegevens tot aan de aanlevering aan het gegevensmagazijn (Key2DDS). Na aanlevering vallen de gegevens rechtstreeks onder de AVG en buiten de scoop van het Serviceplein Burgerzaken. Alle taken die volgen na aanlevering van gegevens aan het gegevensmagazijn vallen rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van het SP71.
Daarnaast heeft het SP71 nog verschillende taken als het gaat om privacy en technisch beheer waarbij het rechtstreeks ondersteunt bij het juist functioneren van BRP gerelateerde applicaties en hieraan verbonden procedures.
Ten behoeve van de juiste uitvoering van de rollen en verantwoordelijkheden is ervoor gekozen om een aparte Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen op te stellen voor de BRP-gegevens tot aan de aanlevering aan het gegevensmagazijn (Key2DDS).
Bijlage 2 – Aanwijzing van beheerfunctionarissen BRP door het college van burgemeester en wethouders
In de gemeente Leiderdorp worden de hieronder beschreven taken betreffende de bijhouding en het beheer van de Basisregistratie personen uitgeoefend door:
Voor deze medewerkers zijn in de gemeente Leiderdorp organieke functiebeschrijvingen opgesteld.
De informatiebeheerder is, met uitzondering van de rol van beveiligingsbeheerder en toezichthouder, bevoegd in de toekomst functionarissen aan te wijzen en wijzigingen aan te brengen.